10172.htm CIMSZO: Antiszemitizmus SZOCIKK: """Ezt a tilalmát azzal indokolta, hogy az
elzálogosított ingatlanoknak zsidó kézre való jutása «nyilvános botrány az
összes kereszténységre nézve». Kimondta azt is, hogy minden jó kereszténynek
törvényes kötelessége a zsidókkal való közlekedést lehetőleg kerülni. Ugyanez
évben pedig oly értelmű rendeletet is bocsátott ki, amely Pozsony városa
hatóságát felmenti azon kötelesség alól, hogy pozsonyi zsidóknak nem pozsonyi
polgárokkal szemben igazságot szolgáltasson. Az adózásnál sem azok a gazdasági
és pénzügyi szempontok irányították, amelyeknek alapja a nemzetgazdaság
általános érdeke. Mátyás alatt ötször annyi adót fizettek a zsidók, mint László
uralkodása idején és a török háború költségeinek fedezésére 1459. vagyonuk
huszadrészével kellett adózniuk. A zsidók pénzügyi követeléseivel szemben épp
az a magatartás jellemzi, mint elődeit. 1467. Pozsony lakóinak félévi
halasztást ad zsidó adósságaik visszafizetésére, 1475. elengedi neki a zsidó
kamatok felét. 1462. a
nagyszombatiakat teljesen felmentette a kamatok visszafizetésének
kötelezettsége alól, 1486. a
tűzvész károsultjainak az egész tőke visszafizetését elengedte, 1488. pedig az
összes kamatok visszafizetését engedte el a nagyszombati polgároknak. — Mátyás
uralma idején kezdődött az ország zsidóságának elszegényedése, a zsidóság
történelmének legszomorúbb korszaka azonban az ő halálával kezdődik és ez idő
egybe esik Magyarország legsúlyosabb korszakával. Mátyás halála után a
pártküzdelmek és zavargások közepette a középkor minden szörnyűsége szabadon
lábra kapott. A városok megtámadták a védtelen zsidókat, Nagyszombatban, Tatán
és Sopronban zavargások törtek ki és Sopron városa valamennyi zsidó lakosát börtönbe
vetette azzal, hogy csak akkor helyezi szabadlábra őket, ha adósaiknak
elengedik összes tartozásukat. Corvin János, Mátyás fia is türelmetlenül bánt a
zsidókkal és ő maga is helyeselte, mikor Tata városa bántalmazta és kiűzte (l.
Tatai kiűzetés) a zsidókat. Sőt ő, mint Tata birtokosa, a várnagyoknak
meghagyta, hogy minden zsidót űzzenek ki és vagyonukat foglalják le. 1490 után
II. Ulászló azzal kezdte uralkodását, hogy serege felszerelésére a pénzt a
zsidóktól hajtotta be és 1491. pedig a pozsonyi zsidók közül többeket börtönbe
vettetett, hogy így csikarhassa ki belőlük a szükséges összegeket. II. Ulászló
a minden oldalról sanyargatott zsidókra rendkívüli adókat vetett ki és állandó
szokássá vált, hogy egyes községek előkelő tagjait túszul Budára hurcolták
addig, míg a község le nem fizette a rája kivetett adót. Ugyanúgy zsaroltak az
országnagyok és a zsidók minden igyekezete hiábavaló volt, hogy visszaszerezzék
régebbi jogaikat. II. Ulászló uralkodása alatt ütötte fel fejét a rettentő
vérvád, amely eddig csak távoli rémként sötétlett. És most, mikor már lejárt a
középkor, a magyar zsidók számára az újkor küszöbén kezdődött a
megpróbáltatások legszörnyűbb időszaka; 1494. Nagyszombatban a legképtelenebb
vérvádat koholták, (l. Nagyszombati zsidóégetés) kínpadra és máglyára hurcolták
a bevádolt zsidókat. A nagyszombati máglya vészjel volt az országban, mert most
már mindenütt fellobogott a szenvedély. Mindenfelé az országban kisebb-nagyobb
zsidóhajszák kezdődtek és ilyenfajta véres zendülésben tört ki a népszenvedély
1494. Budán, amikor a tömeg megtámadta a zsidókat. Hasonló esemény ismétlődött
meg 1496., amikor a zavargók megtámadták és kifosztották a zsidók házait. 1503.
Sopron bebörtönözte a város zsidóságát. Pozsonyban pedig az utcán bántalmazták
a zsidókat és akik a hatóságoktól kértek segítséget, azokat megbüntették. A
zsarolások állandóan napirenden voltak és a király a zsidókamatok elengedésénél
1503. ugyancsak a meghonosult királyi önkény szerint járt el. A királyi
városokban tűrhetetlenné vált a zsidók helyzete és Pozsonyból, ahol
legrosszabbul bántak velük, 1506 előtt számosan elköltöztek. Az elköltöztek
ingatlanait lefoglalták és a király megtiltotta a további költözködéseket, mert
hogy az a kincstár kárára van. A visszatartott zsidókkal még keményebben
bántak,mint régebben. A zsidókkal szemben érvényre jutott megkülönböztető és
cseppet sem az egyenlőség alapján álló elbírálási rendszerből kell megemlíteni
a német származású lealacsonyító zsidó esküt, melyet Werbőczi 1514. a Hármaskönyvébe
iktatott és amely országszerte jogérvényre emelkedett. (l. Werbőczi zsidó
esküje.) Az 1515-i esztendő is nagy veszedelmeket hozott a zsidók számára. A
Dózsa-féle parasztlázadás nem kímélte a vidéken lakó zsidók életét és vagyonát.
(l. Parasztlázadás). Ezenfelül Ulászló, hogy seregét felszerelhesse a lázadók
ellen, igen jelentékeny rendkívüli adót vetett ki a zsidóságra. Jellemző e kor
viszonyaira, hogy II. Ulászló 1516. bekövetkezett halála után, mikor II. Lajos
került a trónra, a zsidóság egészen szokatlan formában kötött szerződéssel
igyekezett elérni, hogy kiterjesszék rája is a személyi és vagyoni biztonságot.
1520-ban Báthory nádornak élete fogytáig négyszáz forint fizetésére kötelezték
magukat, ha a zsidóság ügyét pártfogolja. Az akkori törvénytelen állapotok
között nagy szükség volt a megvásárolt védelemre. A nyomasztó adók azonban
továbbra is fennállottak és mert pénzre a kincstárnak szüksége volt, ezt a
zsidókon hajtotta be, akaratuk és beleegyezésük nélkül. 1521. Farkas bazini
gróf az uradalmán lévő zsidókat börtönbe záratta, hogy így csikarjon ki pénzt
tőlük. A zsidóellenes hangulat akkor robbant ki veszedelmessé, mikor 1525.
Szerencsés Imre (l. o.) ellen fordult a népszenvedély. Budán a tömeg megtámadta
a zsidókat, házaikat kifosztotta és csak a harmadik nap verte szét a fosztogató
hordákat Szapolyai György csapata. II. Lajos uralkodása alatt az országban
elevenen tartotta magát a zsidógyűlölet, bár II. Lajos igyekezett elejét venni
az igazságtalanságoknak. Már 1523. Pozsonyban egymást érték a zsidóüldözések, a
soproniak pedig a király közvetlen intelme után mondtak le arról, hogy a
zsidókat kiűzzék. A kisebb-nagyobb embertelenségek mellett a gazdasági
megszorítások sem maradtak el, így 1525. rendelet tiltotta meg a pozsonyi és
soproni zsidóknak, (valószínűleg a többi városok zsidóságának is), hogy azontúl
posztóval, lovakkal és egyéb megtiltott árucikkekkel kereskedjenek. II. Lajos
halálával, a mohácsi vész után egész új fejezete kezdődik a magyar zsidók
történetének és a mohácsi vészig lezáródott kor zsidógyűlöletének általános
okát a középkor türelmetlenségében kell keresni. Az Árpád-ház uralkodása alatt
a törvényes intézkedések segítették, vagy gátolták a zsidóellenes tendenciát,
amennyiben erről abban a korban már lehet beszélni. Az Árpád-ház kihalta után
azonban az önkény került előtérbe. A városok és a korona egymással szemben való
küzdelme a zsidókért kizárólag anyagi érdekek miatt történt, mert a városok nem
akarták elismerni a korona kizárólagos tulajdonjogát a zsidók fölött. Ez a harc
vezetett aztán a súlyos zsidóüldözésekre és ezt sínylette meg hosszú időkön
keresztül az egész magyar zsidóság. Végül pedig ugyancsak a kíméletlen
gazdasági verseny állította szembe a céheket a zsidó kereskedőkkel. A mai
hivatalos és társadalmi A.-nak minden nüánszát megtalálhatjuk a középkor
zsidóellenes intézkedéseiben, amely eleinte a közhivatali pályákról igyekszik
kiszorítani a zsidókat, majd korlátozza a megélhetés lehetőségeit a gazdasági
életben is. (V. ö. Kohn Sámuel, «A zsidók története Magyarországon».)""" Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 172 .cimszó a lexikon
40 . oldalán van.