10169.htm CIMSZO: Antiszemitizmus SZOCIKK: """c) Az A. célja és harcmodora. Körülhatároltan
az A. célja a zsidók társadalmi és politikai egyenjogúságának megszüntetése. Az
1800-ig tartó elkülönítés és jogfosztottság után, mikor a zsidók a polgári
társadalomban elfoglalták a maguk helyét, programszerűséget vett fel a
zsidóellenes mozgalom és a mindenfelé alakuló különböző antiszemita pártok
programja összeegyeztethető a következőkben: keresztény államot, illetve
keresztény közigazgatást, iskolát és igazságszolgáltatást; a zsidók eltiltását
az állami és közhivatalokból; a jogegyenlőség felfüggesztését a zsidókra nézve
és reájuk külön jog (zsidójog) megállapítását, a zsidó bevándorlások eltiltását
követelik. Találhatunk ennél még messzebbmenő programokat is, amelyek a zsidók
vagyonának elkobzását célozzák s amelyek gazdasági téren is meg akarják
akadályozni a zsidók fejlődését. Néhány elvakult antiszemita programcsináló a
zsidók agyonveretését is javasolja. (Carl Paatsch, Ahlwardt és az osztrák
Schneider, antiszemita képviselő.) — Időről-időre minden országban föltűnnek az
antiszemitáknak már számtalanszor megcáfolt rágalmai és koholmányai. Ezek
között legismertebbek: 1. Az «Alliance Israelite» (l. o.) zsidó világuralmat
készít elő. Ezt a rémlátást az 1860. Párisban alakult s világszerte ismert
jótékonysága intézmény megalapítójának, Crémieux-nek meghamisított beszédére
alapítják. 2. A
zsidók űzik a leánykereskedelmet. 3. Nem akarnak részt venni az ország
védelmében. 4. Nem végeznek államalkotó munkát. 5. Elkerülik az ipari és
földművelő munkát. 6. Uzsorát űznek. 7. Rituális gyilkosságokat követnek el. 8.
Kizsákmányolói a munkás osztálynak. 9. Felforgatók és forradalmárok. Az
államrendre nézve veszélyesek. Az A. fegyverei közé tartozik még a Sulchan
Áruch (l. o.) és a Talmud (l. o.) egyes helyeinek meghamisítása, vagy téves
fordítása, továbbá az a valótlan állítás, hogy a zsidóságnak egy Kahal című (l.
o.) titkos, keresztényellenes könyve van. d)A kereszténység az A. ellen. Nyilvánvaló, hogy az A. ellentétben
áll a keresztényi szeretet erkölcsével s a szeretet helyett gyűlöletet hirdet.
Ezért maguk a keresztény teológusok is tiltakoznak az A. ellen. 1890-ben egy
Londonban tartott meetingen Manning bíbornok-érsek felemelte tiltakozó szavát a
pogromok ellen. Az ismert bécsi jezsuita páter, Viktor Kolb(1892)pedig az
egyetem templomában tartott beszédében tiltakozott az A. ellen. Bűnnek
bélyegezte az embertársunk ellen irányuló gyűlöletet, mert minden
felebarátunkat szeretni kell és a zsidó, épen úgy, minta keresztény és minden
más ember isten képmására teremtetett. Ahogy voltak pápák, mint V. Sixtus, III.
Pál, IX. Pius, XIII. Leo, akik szót emeltek a zsidóságért, úgy az újabb kori
antiszemiták ellen is gyakran a főpapság vette védelmébe a zsidókat. — Az A;
ellen különben úgy Németországban (1890), mint Ausztriában (1891)
védőegyesületek alakultak, amelyeknek tagjai főleg a felvilágosult keresztény
tudósok és társadalmi előkelőségek soraiból kerültek ki. Így Ausztriában
Metternich herceg és a hercegnő, Billroth tanár, Krafft Ebing, Uhl, a
legfelsőbb törvényszék elnöke, Kronawetter politikus, báró Ebner-Eschenbach
írónő, Nothnagel, a híres orvostanár stb. voltak tagjai az egyesületnek. e) Az
A. magyarországi története. (l. Az Árpád házi királyok alatt). Magyarország
első két századában még érintetlenül fennállottak a zsidók szabadságjogai, de a
kereszténység végleges diadala után, Szt. László uralkodása alatt már
jelentkezett a zsidóellenes törekvések legelső jele. A szabolcsi zsinat (l. o.)
zsidókra vonatkozó végzéseket hozott.
Megtiltotta a keresztény-zsidó vegyes-házasságokat, elrendelte a
keresztény rabszolgáknak zsidókézből való felszabadítását és a zsidó számára is
kötelezővé tette a vasárnapi munkaszünetet. Mindezek a rendeletek a kánoni jog
befolyásaként jöttek létre és mégis túl az egyházi szempontokon a
vegyes-házasság ellen való tilalomból a fajvédelmi törekvés, a vasárnapi
munkaszünetből a gazdasági verseny korlátozásának szándéka tűnik ki.
Zsidógyűlöletet ezek a rendelkezések még nem árultak el, a zsidók elnyomását
sem kísérlik meg azzal a kérlelhetetlenséggel, amely később vált szokássá,
mindössze a keresztényi buzgalom jellegét viselik magukon. 1092-ben még ez így
volt. A szigorú anyagi szempontok Kálmán király rendeleteiben mutatkoznak meg.
1102-ben a püspöki városokba való beköltözésre kényszerítik a zsidó
földművelőket és föld birtokosokat csak azért, hogy a dézsmát a püspökök
könnyebben ellenőrizhessék. Kálmán későbbi zsidótörvénye (l. Kálmán
zsidótörvénye) is csak a zsidók és keresztények közötti pénzkölcsönnel és kereskedelemmel foglalkozik és ugyancsak
kiterjeszkedik a zsidók rabszolgatartásának kérdésére. Az esztergomi zsinat 1114
elején már lehetetlenné tette a zsidók számára a földművelést és rászorította
őket az adás-vevésre és a kölcsönügyletekre. A II. Endre által 1222. kiadott
aranybulla (l. o.) az állami hivatalok viselésétől fosztja meg a zsidókat és 1233. a beregi esküben (l.
o.) erősíti meg a szentszéki követtel kötött ama szerződését, amely a zsidókat
továbbra is eltiltja a közhivatalok viselésétől és megígéri, gondoskodni fog
arról, hogy a zsidók megkülönböztető jelet viseljenek a
ruhájukon."""
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 169 .cimszó a lexikon
40 . oldalán van.