10159.htm CIMSZO: Angyalok SZOCIKK: """Angyalok, a görög
angelosz szóból. A zsidó felfogás szerint földöntúli lények, akik az égben
laknak s közvetítik az embereknek Isten akaratát és teljesítik parancsait. 1. A bibliai korszak. Az
angyal héber neve maloch, ami küldöttet, hírnököt jelent. E szót rendszerint az Istennévvel kötik
össze: Isten angyala (maloch Elóhim). E korszak elképzelése szerint az A. az
emberek előtt emberi alakban jelennek meg, emberileg cselekszenek, az emberek
leányaival is érintkeznek, noha testetlenek és amint küldetésüket elvégezték,
eltűnnek. Járásuk-kelésük az emberéhez hasonlít, de szárnyuk is van és majdnem
mindig fegyveresen járnak. Jákob álomlátásában egy égig érő létrán egész
angyalcsoportok áradnak le- és fölfelé. A teofániákban is van szó angyali
csoportokról. Ezek következőkép osztályozhatók: kerub-ok, szeráf-ok, erelek, ófan-ok,
chájósz-ok. A kerub a nép elképzelése szerint az ősrégi griff formájára
emlékeztet; a szeráf hat szárnyú; az chájósz élőt vagy állatot jelent, ófan
pedig tulajdonképpen az isteni szekér kerekét; erelimnek nincsen magyarázata.
Megjelennek a kiválasztottak, a próféták, de olykor az egész nép előtt is és
megjelentik a jövendőt. Vannak védő-A., kik egyeseket és népeket oltalmaznak;
minden népnek külön védőangyala van; vannak harc-A., kik egész sereget tudnak
egy szempillantás alatt elpusztítani,bűntető-A., akik végrehajtják Isten
haragvó akaratát;.dícsérő-A., akik Istent dicsőítik, elhozzák neki az emberek
hódolatát, ők alkotják az égi sereget (cebáót) s a látomásokban is ők jelennek
meg. Maga a prófétai szellem is A. által közvetítődik; a Mallachi név is csak
küldöttet, angyalt, nem pedig prófétát jelent. Az A. maguk sohasem mondják meg
nevüket és származásukat. A Bibliában leggyakrabban Michael, Gábriel
angyalnevek fordulnak elő. Ezek a képzetek jórészt perzsa eredetűek. 2. A talmudi korszak. Minél
többet érintkezett a zsidóság idegen népekkel annál bonyolultabb lett az A.-ról
alkotott képzete. Az esszeusok szektájának külön angyaltana volt és ennek
titkát csak a beavatott ismerhette meg. Nincsen kanonikus zsidó angyaltan,
amint a zsidóság többi tana sem hivatalos. A Biblia elbeszéléseiben nem csak
mint az isteni akarat végrehajtói lépnek fel, de sokszor mint az emberi gondolkodásmód
képviselői is és ők fejezik ki az emberi elgondolást. Ellentétben a földi
lényekkel, kiket alsó jelzővel illetnek, őket felsőknek nevezik. A talmudi
irodalom röviden így jellemzi őket: Három viszonylatban olyanok az A., mint a
démonok, háromban pedig, mint az emberek. Van szárnyuk, lebegnek s tudják: mi
fog történni, mint a démonok; van belátásuk, egyenesen járnak és héberül
beszélnek, mint az emberek. Az egyik felfogás szerint tűzből, a másik szerint
pedig tűzből és vízből keletkeztek, az elemek bennük békében élnek. Általában
jók az A., nincsen akaratuk, emberi alakban jelennek meg, néha azonban állatok
formájában is. De csak az hallja és látja őket, akiket ők megszólítanak. Helyet
kapnak Isten tanácsában és végrehajtják uruk akaratát. Szeretik Izraelt és a
jámborokat és megjutalmazásukat követelik. Henoch könyve is sokat foglalkozik
az A.-kal, A jubileumok könyvében sokkal több angyalcsoportról van szó. A
talmudi irodalom szerint van egy, a földinek megfelelő égi Jeruzsálem, hol az
A. végzik a szolgálatot. Ezt jelentené a «szolgálattevő A.» kifejezés. Van 70
angyal az égben a 70 népnek megfelelően. Izrael védőangyala Gábriel. Gábrielen
kívül a többi a nemzetek nevét viseli. Az elemeknek; az évszakoknak, az emberi
tulajdonságoknak is meg van a maguk angyala. A parziszmusz befolyásolta a
zsidóságot, úgy, hogy ez is dualisztikusan fogta fel az angyalvilágot. Vannak
tehát rossz és jó A., illetőleg A. és démonok. 3. A középkori korszak. A
misztikusok igen kifejlesztették a zsidóság angyaltanát. A betűk és számok
misztikája is kedvezett az angyaltan kibontakozásának. Az A.-nak csupán a
névlistája 400 nyomtatott oldalt foglal el a misztikusok irodalmában. Az A.-nak
ebben a lajstromában még a görög Dioniziosz istennév is előfordul. Az A.
imádása szigorúan tiltva volt s így az a néhány imádság, amely A.-hoz való
könyörgést tartalmaz, heves és hosszú vitának adott alapot. A fajokról, a
megjelenési formáról és tulajdonságokról fentebb írt közlések a középkorra is
vonatkoznak, csak a képzelet ez időszakban már színesebben fest. A középkor
titokzatos nézetei a Keleten keletkeztek, innen kerültek Spanyol-, Francia-,
Német- és Olaszországokba. A chásszidizmus még ma is használja, csak Maimuni
akarta e tanításokat ésszerűen magyarázni. Szerinte az A. erők, melyek a
mindenségben az egyénekre hatnak. (V. ö. Blau, «Zsidó angyaltan» és
teljesebben: «Jüdische Angelologie»).""" Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban
(1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e
szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu,
www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/
webhelyeken. Ez a(z) 159 .cimszó a lexikon 37 . oldalán van.