10075.htm CIMSZO: Agudász Jiszróel SZOCIKK: """Agudász Jiszróel (Izraeliták Szövetsége), a
hithű zsidók világszervezete, amely a magyarországi ortodox hitközségek
keretében is működik és a vallásos konzervativizmus fontos tényezője. Az
egyesület célja: 1. a szétszórt zsidóság
hitéletének szerves egyesítése és a nyugati és keleti zsidóság összekapcsolása
a zsidó kultúra eszközeivel; 2.
a Tóra-tudomány és
az ifjúsági nevelés fejlesztése a zsidó vallás szellemében; 3. a palesztinai és keleti
elnyomott zsidók gazdasági helyzetének feljavítása; 4.
segítő akciók szervezése és a zsidó sajtó és irodalom támogatása; a
tórahű zsidóság kifelé való képviselete és a zsidó vallás ellen irányuló külső
és belső támadások elhárítása. Az A. a hagyományhű zsidóság fennmaradásáért
küzd, azokkal az áramlatokkal szemben, amelyek az emancipáció nyomán majdnem
mindenütt a nem zsidó kultúrához való alkalmazkodást propagálják. Magyarországon legelsőnek Hildesheimer I.
(l. o.) ismerte fel az asszimiláció vallásbontó hatásait, Németországban a
híres Hirsch Sámson Raphael és Lehmann Márkus. A magyar rabbi és németországi
társainak erőteljes fellépése talpra állította az ortodox szellemet és
visszahódította a hagyományos irány számára a zsidóság széles rétegeit.
Szervezkedéshez mégis csak a XX. sz. első évtizedében jutott el a hithű
zsidóság, amely 1908—1910. megteremtette a németországi Szabad Egyesülést
(Freie Vereinigung) Halévi Izsák történetíró kezdeményezésére. A bázeli
cionista kongresszus (1911) után az Egyesülés világkongresszust hívott
össze Kattowitzba, ahol Magyarország, Németország, Oroszország, Ausztria,
Anglia legnevesebb ortodox rabbijai megalakították az A.-t és megszerkesztették
alapszabályait. A háború vége felé már két irány küzdött az A.-ban a hegemóniáért
és széteséssel fenyegette a szervezet egységességét. Az egyik tábora Tóra
szuverenitásáért harcolt és a más irányokkal való harc helyett, amely az
ortodoxia belső erejét felmorzsolja, a hasonló gondolkodásúak tömörebb
összefogását és kizárólag az ortodox hitélet belső kiépítését követelte.
Álláspontját azzal indokolta ez az irányzat, hogy egy meggyőződéses és
áldozatkész kis tábor többet használhat a vallásnak, mint egy nagy tábor, ha
tagjainak jelentékeny része hűvösebb buzgalommal védi a hagyományt. Ez a tábor
a «Trennungs-Orthodoxie», a másik a «Gemeinde-orthodoxie» nevet kapta, annak az
irányelvének kihangsúlyozására, hogy a hitközség keretében a különféle
világszemléletű zsidó együttműködését is lehetségesnek tartja és az eredményes
hitvédelmet csakis ettől az együttműködéstől várja. Az 1923. Bécsben tartott «Kenészijó
gedoló» (nagy gyülekezet) főleg a magyar és részben a lengyel
szervezetek nyomására a
Trennungs-orthodoxie szigorúbb álláspontjára helyezkedett. A «Kenészijó gedoló»
öt évenként gyűlésezik és száz tagból álló központi tanácsa által irányítja a
világ-ortodoxia hitéletét. A magyarországi A. delegátusokkal képviselteti magát
a Kenészijó gedolón. Elnökségének élén ez idő szerint Silberstein S. váci
orthodox főrabbi (l. o.) áll.""" Ez a cimszó a Magyar
Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális
változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 75 .cimszó a lexikon
12 . oldalán van.